På dette trinnet møter man utøvere som har lært det mest grunnleggende i orientering, og de kan finne rundt ei løype på N2-nivå. Da er løperne klare for å ta steget opp til C-nivå.  De o-tekniske utfordringene blir noe større, og det er viktig at utøverne får gode treninger tilpasset deres nivå for å oppleve mestring. Målet er at utøverne kan gjennomføre løyper i klassene D/H 11-12 og C-åpen.

Å videreutvikle utøvernes kart- og terrengforståelse vil være sentralt i denne perioden. Den fysiske treningen vil vanligvis komme som en del av de o-tekniske treningene eller som egne mer lekpregede aktiviteter. Samtidig må trenere og ledere ta vare på det sosiale miljøet og gi utøverne gode opplevelser på trening, samlinger og i forbindelse med konkurranser. 

Hva er viktig i denne perioden

Lære grunnleggende kart- og terrengforståelse, opparbeide trygghet til naturen og oppleve at orienteringsidretten tilbyr spenning og gode opplevelser.

  • Utøveren bør møte varierte fysiske og motoriske utfordringer for å utvikle kroppslige ferdigheter.

  • Treningsmiljøet skal aktivt arbeide for å opparbeide et godt sosialt miljø blant utøverne.

  • Treningsmiljøet skal arbeide for at alle utøvere stimuleres uavhengig av nivå.

  • Treningsmiljøet skal arbeide for å opparbeide gode holdninger i tråd med idrettens grunnverdier.

  • Treningsmiljøet bør introdusere forbilder som besøker barna.


Forutsetninger

  • Tilgang til kart.

  • Fellestrening med organisert o-teknisk trening en til to ganger i uken gjennom sesongen.

  • Konkurranser i og utenfor eget nærmiljø.

  • Samlinger med vekt på miljø og o-tekniske ferdigheter, gjerne med andre klubber for å øke barnas nettverk innenfor orienteringsmiljøet. 

  • Én trener med hovedansvar for gruppa, og tilgang på eldre løpere og foresatte som kan bidra med oppfølging og annen hjelp. 

  • Utstyrsforståelse (Emit-brikke, emiTag, kompass, o-sko, o-drakt). 

Andre aspekter

  • Utøverne skal lære gode holdninger. Dette innbefatter positive holdninger og respekt for ledere, andre utøvere, samt opplæring i idrettens regler og fair play. Det bør også fokuseres på god oppførsel i skogen. 

  • Med tanke på sprintorientering er det viktig å overholde reglene slik at konkurransen blir rettferdig for alle. Det betyr blant annet å ikke passere forbudte områder.

  • Orientering er en utendørsidrett. Utøvere i orientering må derfor lære seg å trene og konkurrere uavhengig av ytre forhold.

    På trinn 1 er lek og felleskap viktige nøkkelfaktorer

    Samtaler om kart og terreng er viktig for forståelsen