Generelt

  • Utøveren bør forstå karttegnene og hvordan detaljene ser ut i virkeligheten.

  • Utøveren bør forstå de viktigste delene av postbeskrivelsen.

  • Utøveren bør mestre å orientere kartet ved hjelp av omgivelsene og kompassets nordpil.

  • Utøveren bør beherske grunnleggende høydekurveforståelse som å finne høyeste punkt på kollen, vite hvor det går opp og ned og hvor det er bratt/slakt.

  • Utøveren bør lære grunnleggende avstandsbedømmelse.

  • Utøveren bør lære å planlegge strekk: kunne vurdere 2-3 veivalgsalternativer i hovedsak langs ledelinjer, og få trygge innganger til postene.

  • Utøveren bør kunne velge ut tydelige detaljer (holdepunkter) som skal passeres på strekket.

  • Utøveren bør øve på å lese kartet i fart og lære når man må senke farten for å ha kontroll og når man kan holde høy fart.

Skogsspesifikt

  • Utøveren bør lære å kutte mellom ledelinjer ved hjelp av retningsorientering.

  • Utøveren bør lære å gjøre enkle veivalg og vurdere kuttinger mellom ledelinjer, kontra å løpe rundt langs ledelinjene.

  • Utøveren bør lære å bruke tydelige detaljer som holdepunkter på strekket.

  • Utøveren bør lære seg teknikken for kompasskurs.

Sprintspesifikt

  • Utøveren bør lære hva de viktigste detaljene på sprintkart betyr, hva som er lov å passere og hva som er forbudt.

    Mestring av kartlesing

    Eksempler på gode o-tekniske øvelser fra Nivåstigen:

    E.pdf - kutting mellom ledelinjer

    F.pdf - orientere kartet

    G.pdf - enkle veivalg

    J.pdf - høydekurveforståelse

    P.pdf - kartlesing i fart

    S.pdf - fartstilpassning

    O-teknisk analyse

    I denne aldersgruppen bør utøveren lære seg grunnleggende o-teknisk analyse. Dette innebærer å øve opp evnen til å reflektere over hva de har gjort, hvor de løp og hvorfor de valgte som de gjorde. Å tegne veivalg på kartet etter treninger og konkurranser er en fin måte å utvikle denne refleksjonen. Også det å sammenligne strekktider etter løp eller treninger med tidtaking er et fint verktøy til å til å skape diskusjon og refleksjon om hva utøveren gjorde bra eller hva som kunne vært gjort annerledes. 

    Hensikt

    Introdusere orienteringsaktiviteter på en morsom måte. En enkel form for orientering på avgrenset område.
    Variant 1: Enkleste variant handler om å orientere seg i rommet/omgivelsene.
    Variant 2: Ved bruk av kart handler det om å orientere kartet, kartforståelse og kartlesing.

    Beskrivelse

    Postmarkeringene med nummer eller figur settes ut i et avgrenset område. Nummerene eller figurene finnes igjen på bingolappen deltagerne får utdelt. 

    Det er to varianter på hvordan aktiviteten kan gjennomføres, og med tre ulike bingolapper (tall, naturmester figurer eller Pokemon figurer):

    Variant 1 (uten kart): Deltakerne får utlevert hver sin bingolapp og skal finne postmarkeringer markert med tall/figur, og krysse av de tallene/figurene de finner på sin bingolapp, til man får "BINGO". Kan organiseres som fellesstart, parløping, førstemann til en full rekke, to fulle rekker osv opp til fullt brett.
    Variant 2 (med kart): Deltakerne får utlevert hvert sitt kart og bingolapp. På kartet har elevene alle postene tegnet inn, men ikke hvor tall/figurene befinner seg. Deltagerne skal orientere seg frem til postene på kartet, og når man finner sine tall/figurer på postene skal man krysse av på bingolappen til de får "BINGO". Her gjelder det også å huske hvilke poster man har besøkt underveis, da ikke alle postene har deltagerens tall/figur på seg. Kan organiseres som fellesstart, parløping, fylle opp en rekke, to rekker, tre rekker, fult brett.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/bingo-o/


    Hensikt

    En spennende øvelse for å øve kartlesingsferdighet og kunne vurdere veivalg på et avgrenset område.            

                                           

    Beskrivelse

    En instruktør er "reven". Reven beveger seg langs en linje tegnet inn på kartet, f.eks. rundt en bygning eller langs en sti. Ta først en oppvarmingstur langs denne linja med deltakerne. Når leken starter begynner reven å bevege seg langs linja, og deltakerne løper til en valgfri post. På posten er det et motiv som deltakeren må huske. Deretter løper deltakeren tilbake til reven og forteller hvilken post som ble besøkt og hva motivet viste. På den måten får instruktøren sjekket at deltakeren har vært på "riktig" post. Så velger deltakeren seg en ny post, løper dit, husker motivet og så tilbake til reven. Men reven kan være lur: kanskje den bytter retning langs linja, kanskje den løper, kanskje den gjemmer seg litt...

    Leken er over når alle har funnet så mange poster som mulig før tiden er ute.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/revejakten/


    Hensikt

    Lære å orientere kartet. Forstå og bruke enkle former for kart.                        

                                           

    Beskrivelse

    "Bygg" en labyrint ( f.eks. 10X10 meter) slik som kartskissen viser med hjelp av merkebånd og pinner eller markører. Sett ut poster slik som markert på kartskissen. På hver post kan det være kvittering med stifteklemme eller  elektronisk brikke ( EKT) , men fungere også ved kun å berøre posten.
    Oppgaven går ut på å ta postene i riktig rekkefølge og følge labyrinten uten å krysse sperringer. Øvelsen kan gjennomføres med en eller flere deltakere samtidig som enten starter felles eller i  intervall.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/labyrint-orientering/


    Hensikt

    En morsom øvelse for å øve opp kartlesingsferdighet og ha kartkontakt.

                                           

    Beskrivelse

    Aktiviteten foregår på et avgrenset område. 8-12 poster  tegnes inn på kartet og markeres med postnummer, i tillegg til mål/start. Øk antall poster dersom det er mer enn 20 deltakere. Deltagerne deles inn i lag bestående av to stykk. Hvert lag får hver sin ting (eks. en caps, nøkkelbånd, klype e.l.). 

    Hvert lag får oppgitt hvilket postnummer de starter med. Leken settes i gang med fellesstart hvor førstemann på hvert lag løper til hver sin førstepost, henger sin ting på posten. Så løper han/hun tilbake og avleverer kartet til sin makker. Makkeren løper ut til samme post og flytter lagets postmarkering (caps, klesklypa…) til neste post før han/hun returnerer til vekslingsfeltet. Slik fortsetter det hele løypa/alle postene gjennom. Man tar postene i nummerrekkefølge. Om det er 10 poster starter lag 8 med post 8 og fortsetter med post 9,10, 1,2, osv. til post 7. Tilslutt, når postmarkøren har vært hele veien rundt og er blitt brakt tilbake fra post 7, er laget ferdig med sin runde.

    I utgangspunktet er ikke postplasseringene markert i terrenget, men for å gjøre øvelsen noe enklere for nybegynnere eller barn kan postene gjerne være markert med en postskjerm. På den måten vet deltakeren at lagets postmarkering er plassert på nøyaktig sted i terrenget.

    Aktiviteten kan gjennomføres på et orienteringskart eller et kart over en fotballbane.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/caps-stafett/



    Hensikt

    Øve opp konsentrasjon, samarbeid, lese enkelt kart. Morsom fartslek.                

                               

    Beskrivelse

    Troll-leken foregår inne i gymsalen eller på et oversiktlig område utendørs. Instruktøren deler salen/området i tre like store deler og legger ut rokkeringer/markører med hvert sitt nummer som vist på kartet. Viktig at ringene ligger likt i forhold til kartet. Instruktøren forklarer at opp på kartet alltid skal peke samme vei; hold kartet orientert så det stemmer med terrenget.

    Deltagerne starter ved hver sin rokkering/markør og skal løpe til neste nummer. Er man på det høyeste nummeret, skal man løpe til nummer 1. Instruktøren kan være trollet og står i midtfeltet. Trollet skal prøve å ta deltagerne når de løper over midtfeltet. Blir en deltager tatt må deltageren tilbake til feltet han/hun nettopp kom fra. Deltagerne skal prøve å finne hvor neste nummer er før de forlater nummeret de står ved.

    Eksempel: Lise står ved nummer 11 på kartet og løper over midten til felt 12. Hun ser på nytt på kartet og finner felt 13. Mens hun løper over blir hun fanget av trollet og må tilbake til felt 12.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/nybegynner-troll-leken/



    Hensikt

    Forstå og bruke enkle kart.      

                                           

    Beskrivelse

    Øvelsen kan gjøres på 3 forskjellige måter:

    1) Deltakerne tegner først et eget kart over gymsalen, alternativt skolegården. Deretter gjemmer de en skatt i området og markerer dette med en rød ring på kartet. Skatten kan være en navnelapp eller noe annet lite. Deretter bytter deltagerne kart med en annen og skal forsøke finne skatten til den andre deltageren.

    2) Deltakerne gjemmer en skatt på et skolegårdskart (innen et bestemt område) og markerer dette med en rød ring på kartet. Deretter bytter deltakerne kart med en kompis og skal finne skatten hans/hennes.

    3) Del deltakerne i lag. Hvert lag får et kart der ulike poster er tegnet inn. Lagene kan ta postene i valgfri rekkefølge. På hver post finnes en ledetråd til hvor skatten ligger skjult. Har du funnet nok ledertråder så finner du nøyaktig hvor skatten er skjult.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/nybegynnerskattejakten/

    Hensikt

    Introdusere orienteringsaktiviteter på en morsom måte. En enkel form for orientering på avgrenset område.
    Variant 1: Enkleste variant handler om å orientere seg i rommet/omgivelsene.
    Variant 2: Ved bruk av kart handler det om å orientere kartet, kartforståelse og kartlesing.

    Beskrivelse

    Postmarkeringene med nummer eller figur settes ut i et avgrenset område. Nummerene eller figurene finnes igjen på bingolappen deltagerne får utdelt. 

    Det er to varianter på hvordan aktiviteten kan gjennomføres, og med tre ulike bingolapper (tall, naturmester figurer eller Pokemon figurer):

    Variant 1 (uten kart): Deltakerne får utlevert hver sin bingolapp og skal finne postmarkeringer markert med tall/figur, og krysse av de tallene/figurene de finner på sin bingolapp, til man får "BINGO". Kan organiseres som fellesstart, parløping, førstemann til en full rekke, to fulle rekker osv opp til fullt brett.
    Variant 2 (med kart): Deltakerne får utlevert hvert sitt kart og bingolapp. På kartet har elevene alle postene tegnet inn, men ikke hvor tall/figurene befinner seg. Deltagerne skal orientere seg frem til postene på kartet, og når man finner sine tall/figurer på postene skal man krysse av på bingolappen til de får "BINGO". Her gjelder det også å huske hvilke poster man har besøkt underveis, da ikke alle postene har deltagerens tall/figur på seg. Kan organiseres som fellesstart, parløping, fylle opp en rekke, to rekker, tre rekker, fult brett.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/bingo-o/


    Hensikt

    En spennende øvelse for å øve kartlesingsferdighet og kunne vurdere veivalg på et avgrenset område.            

                                           

    Beskrivelse

    En instruktør er "reven". Reven beveger seg langs en linje tegnet inn på kartet, f.eks. rundt en bygning eller langs en sti. Ta først en oppvarmingstur langs denne linja med deltakerne. Når leken starter begynner reven å bevege seg langs linja, og deltakerne løper til en valgfri post. På posten er det et motiv som deltakeren må huske. Deretter løper deltakeren tilbake til reven og forteller hvilken post som ble besøkt og hva motivet viste. På den måten får instruktøren sjekket at deltakeren har vært på "riktig" post. Så velger deltakeren seg en ny post, løper dit, husker motivet og så tilbake til reven. Men reven kan være lur: kanskje den bytter retning langs linja, kanskje den løper, kanskje den gjemmer seg litt...

    Leken er over når alle har funnet så mange poster som mulig før tiden er ute.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/revejakten/


    Hensikt

    Lære å orientere kartet. Forstå og bruke enkle former for kart.                        

                                           

    Beskrivelse

    "Bygg" en labyrint ( f.eks. 10X10 meter) slik som kartskissen viser med hjelp av merkebånd og pinner eller markører. Sett ut poster slik som markert på kartskissen. På hver post kan det være kvittering med stifteklemme eller  elektronisk brikke ( EKT) , men fungere også ved kun å berøre posten.
    Oppgaven går ut på å ta postene i riktig rekkefølge og følge labyrinten uten å krysse sperringer. Øvelsen kan gjennomføres med en eller flere deltakere samtidig som enten starter felles eller i  intervall.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/labyrint-orientering/


    Hensikt

    En morsom øvelse for å øve opp kartlesingsferdighet og ha kartkontakt.

                                           

    Beskrivelse

    Aktiviteten foregår på et avgrenset område. 8-12 poster  tegnes inn på kartet og markeres med postnummer, i tillegg til mål/start. Øk antall poster dersom det er mer enn 20 deltakere. Deltagerne deles inn i lag bestående av to stykk. Hvert lag får hver sin ting (eks. en caps, nøkkelbånd, klype e.l.). 

    Hvert lag får oppgitt hvilket postnummer de starter med. Leken settes i gang med fellesstart hvor førstemann på hvert lag løper til hver sin førstepost, henger sin ting på posten. Så løper han/hun tilbake og avleverer kartet til sin makker. Makkeren løper ut til samme post og flytter lagets postmarkering (caps, klesklypa…) til neste post før han/hun returnerer til vekslingsfeltet. Slik fortsetter det hele løypa/alle postene gjennom. Man tar postene i nummerrekkefølge. Om det er 10 poster starter lag 8 med post 8 og fortsetter med post 9,10, 1,2, osv. til post 7. Tilslutt, når postmarkøren har vært hele veien rundt og er blitt brakt tilbake fra post 7, er laget ferdig med sin runde.

    I utgangspunktet er ikke postplasseringene markert i terrenget, men for å gjøre øvelsen noe enklere for nybegynnere eller barn kan postene gjerne være markert med en postskjerm. På den måten vet deltakeren at lagets postmarkering er plassert på nøyaktig sted i terrenget.

    Aktiviteten kan gjennomføres på et orienteringskart eller et kart over en fotballbane.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/caps-stafett/



    Hensikt

    Øve opp konsentrasjon, samarbeid, lese enkelt kart. Morsom fartslek.                

                               

    Beskrivelse

    Troll-leken foregår inne i gymsalen eller på et oversiktlig område utendørs. Instruktøren deler salen/området i tre like store deler og legger ut rokkeringer/markører med hvert sitt nummer som vist på kartet. Viktig at ringene ligger likt i forhold til kartet. Instruktøren forklarer at opp på kartet alltid skal peke samme vei; hold kartet orientert så det stemmer med terrenget.

    Deltagerne starter ved hver sin rokkering/markør og skal løpe til neste nummer. Er man på det høyeste nummeret, skal man løpe til nummer 1. Instruktøren kan være trollet og står i midtfeltet. Trollet skal prøve å ta deltagerne når de løper over midtfeltet. Blir en deltager tatt må deltageren tilbake til feltet han/hun nettopp kom fra. Deltagerne skal prøve å finne hvor neste nummer er før de forlater nummeret de står ved.

    Eksempel: Lise står ved nummer 11 på kartet og løper over midten til felt 12. Hun ser på nytt på kartet og finner felt 13. Mens hun løper over blir hun fanget av trollet og må tilbake til felt 12.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/nybegynner-troll-leken/



    Hensikt

    Forstå og bruke enkle kart.      

                                           

    Beskrivelse

    Øvelsen kan gjøres på 3 forskjellige måter:

    1) Deltakerne tegner først et eget kart over gymsalen, alternativt skolegården. Deretter gjemmer de en skatt i området og markerer dette med en rød ring på kartet. Skatten kan være en navnelapp eller noe annet lite. Deretter bytter deltagerne kart med en annen og skal forsøke finne skatten til den andre deltageren.

    2) Deltakerne gjemmer en skatt på et skolegårdskart (innen et bestemt område) og markerer dette med en rød ring på kartet. Deretter bytter deltakerne kart med en kompis og skal finne skatten hans/hennes.

    3) Del deltakerne i lag. Hvert lag får et kart der ulike poster er tegnet inn. Lagene kan ta postene i valgfri rekkefølge. På hver post finnes en ledetråd til hvor skatten ligger skjult. Har du funnet nok ledertråder så finner du nøyaktig hvor skatten er skjult.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/nybegynnerskattejakten/