Trenere for utøvere på dette alderstrinnet bør oppfordres til å ta trenerkurset Trener 2 og gjerne også Trener 3 i regi av Norges Orienteringsforbund.

Treneren må ha kunnskaper om fysisk trening for å tilrettelegge for tilpassede, motiverende og varierte treningsformer som bygger en god aerob basis for videre utvikling. Treneren må ha innsikt i basistrening og skadeforebyggende øvelser slik at utøverne får styrket sentrale muskelgrupper og minsker skaderisikoen. Det er viktig at treneren alltid har et langsiktig perspektiv slik at utøveren kan bygge opp treningsbelastningen gradvis.

Treneren må ha kunnskaper om o-teknikk og det er viktig å gi utøverne o-tekniske utfordringer på riktig nivå i treningssammenheng, slik at utøvere på ulikt nivå både kan oppleve utfordring og mestring. Det er viktig at det legges til rette for variasjon i den o-tekniske treningen og at den o-tekniske treningen inneholder både fokus på generell utvikling, men også fokus på å forberede utøverne mot viktige konkurranser. Det er en fordel om treneren har mulighet til å følge opp utøvere i skogen, for å observere hvordan utøveren opptrer i treningssituasjonen, men man kommer også langt ved bruk av GPS-analyse. Treneren bør bistå utøveren når det gjelder taktiske disposisjoner i ulike terrengtyper, samt bevisste strategier for hvordan poster kan tas i ulike terreng/situasjoner.

Treneren bør ha innsikt i psykiske og mentale forhold. Det er viktig å styrke utøverens selvtillit ved å prate om temaer som å stole på seg selv og ikke la seg distrahere av andre, og hvordan håndtere nervøsitet. Treneren bør bistå utøveren med å videreutvikle utøverens prestasjonsmønster og lære seg å planlegge strategier for egne handlinger i trenings- og konkurransesammenheng.

Treneren må være bevisst på at utfordringer rundt kroppslig utvikling, kost og ernæring ofte dukker opp blant utøvere i denne aldersgruppen og treneren må ha kunnskap om ungdommens vekst og utvikling. Spesielt perioden rundt puberteten kan være utfordrende for jenter. Pubertetsutviklingen er individuell og det finnes mange utøvere som opplever svært sen pubertetsutvikling. Det er viktig å formidle at jenter får en høyere fettprosent, og som følge av det opplever mange en prestasjonsnedgang. Gutter opplever som oftest å bli sterkere og får naturlig framgang i denne perioden. For å bevare motivasjonen hos jentene, kan det være fornuftig å tone ned at løpingen kanskje går saktere enn tidligere, og heller fokusere på å utvikle o-teknikken. Det er viktig at treneren tidlig kan bevisstgjøre unge utøvere om at mange idrettsutøvere senere vil oppleve at kroppssammensetningen naturlig endrer seg på en positiv måte med tanke på prestasjonsevnen, dersom utøveren unngår å  forstyrre den naturlige pubertetsutviklingen i disse viktige årene. En slik naturlig endring i kroppssammensetning kan være en svært positiv faktor for fremgang i utvikling og resultater i fasen etter pubertetsutviklingen, spesielt for jenter. Trener for kvinnelige utøvere bør også ha kjennskap til hvordan utøverens menstruasjonssyklus kan påvirke prestasjon og treningseffekt.

For juniorer er treningsmiljøet sammen med venner fra egen klubb og naboklubber av stor betydning. Dette er en periode med stort frafall fra idretten og det er viktig å legge til rette for at miljøet i klubb og krets er inkluderende og attraktivt både for de utøverne som trener mye, er ambisiøse og reiser på alle viktige konkurranser og de som først og fremst deltar på treninger og lokale løp. Det er derfor fornuftig å vektlegge sosiale aktiviteter og samlinger både i egen klubb og sammen med jevnaldrende fra andre klubber.

Trenerutdanning

Trener 2