Utholdenhetstrening

Klubbens fellestreninger bør fokusere på o-tekniske øvelser der den fysiske komponenten blir en naturlig del av treningen. Utholdenhetstrening bør være lekbetont, for eksempel intervaller i form av stafetter, hinderløyper eller stemplingsløyper.

Utøverne bør oppmuntres til allsidighet gjennom å delta i ulike idretter og drive egenaktivitet både alene og sammen med venner og familie.

Løpeteknikk

For utøvere i denne aldersgruppen er det viktig å opparbeide god balanse, koordinasjon og kroppsbeherskelse. Ulike former for hinderløyper og lek i skogen er motiverende aktiviteter egnet for å forbedre løpeteknikk i terrenget. Stemplingsløyper som går gjennom tett skog, på kryss og tvers av en bekk og over små høyder, vil gi varierte utfordringer.

Lekaktiviteter og stemplingsløyper på fast underlag som stiller krav til hurtighet og retningsforandringer, er gunstig inn mot urban sprint.

Kortstokkstafett

En morsom og fartsfylt lagøvelse/stafett der det fysiske kombineres med flaks (i form av kort). Alle står likestilt i form av å oppnå et godt resultat og man kan legge inn flere ulike fysiske moment.

Beskrivelse av øvelsen hos Aktivitetsbanken.

Lek deg skadefri! Øvelser laget spesielt for barn og unge. Hovedfokus på lekpregede øvelser som bygger robuste barn og unge gjennom å bedre styrken, stabiliteten og koordinasjonen i hele kroppen. Øvelsene kan være en del av oppvarmingslek med en treningsgruppe før en skal ut med kart på postjakt.  Øvelsene kan legges inn som en del av hinderløype eller som stasjonstrening. Bruk dette til inspirasjon og slipp fantasien løs, både i utforming av hinderløype og øvelser

Øvelse "Hinderløype"

Bruk fantasien og naturen til å sette sammen ulike elementer til en hinderløype

Øvelse "Balansere"