Trenere for utøvere på dette alderstrinnet oppfordres til å ta kurset Trener 1 og eventuelt Trener 2-kurs i regi av Norges Orienteringsforbund.

Treneren er en viktig person i miljøet rundt utøverne. Treneren må skape gode relasjoner til utøverne gjennom samtaler og oppfølging for å vite hvilket nivå utøverne er på. Kunnskap om utøveren er nødvendig for å tilpasse de o-tekniske treningene til den enkeltes ferdighetsnivå. Utøvere på 13 år har oftest kun erfaring fra løyper på C-nivå og overgangen til å beherske B-nivå i 13-14-klassen kan være vanskelig for enkelte. Med tilpassede utfordringer og fornuftig progresjon på trening, vil utøveren gradvis mestre et høyere nivå og få større glede av å delta i konkurranser. I denne aldersgruppen vil det også være aktuelt å trene på delferdigheter, for eksempel økter som fokuserer på kompassbruk eller høydekurveforståelse. Fokus for treningene bør alltid være å utvikle den enkeltes ferdigheter, framfor å sammenlikne resultater. Ved diskusjon av veivalg og strekktider, må treneren presisere at hensikten er å belyse ulike veivalgsmuligheter og hvilken lærdom man kan trekke av dette.

Treneren må ha kunnskaper om fysisk trening for å tilrettelegge for tilpassede, motiverende og varierte treningsformer som bygger en god aerob basis for videre utvikling. Treneren må ha innsikt i styrketrening og skadeforebyggende øvelser slik at utøverne får styrket sentrale muskelgrupper og blir mindre utsatt for skader.

Treneren bør ha innsikt i psykiske og mentale forhold. Det er viktig å styrke utøverens selvtillit ved å prate om temaer som å stole på seg selv og ikke la seg distrahere av andre, og hvordan håndtere nervøsitet. Treningsmiljøet må oppleves trygt for at utøverne skal bli robuste og tørre å utfordre seg selv.

Treneren må ha kunnskap om ungdommens vekst og utvikling. Spesielt perioden rundt puberteten kan være utfordrende for jenter. Det er viktig å formidle at jenter får en høyere fettprosent, og som følge av det, opplever mange en prestasjonsnedgang. Mange gutter opplever å bli sterkere og får naturlig framgang i denne perioden. For å bevare motivasjonen hos jentene, kan det være fornuftig å tone ned at løpingen kanskje går saktere enn tidligere, og heller fokusere på å utvikle o-teknikken. Se eget kapittel om “pubertet og kjønnsforskjeller”.

For ungdom er treningsmiljøet sammen med venner fra egen klubb og naboklubber av stor betydning. Det er derfor fornuftig å vektlegge sosiale aktiviteter og samlinger både i egen klubb og sammen med jevnaldrende fra andre klubber. Det gir trygghet og motivasjon for utøverne å se fram til Hovedløpet og O-landsleir når de kjenner noen de skal reise sammen med.

Ungdommen må også gis mulighet til medbestemmelse, og de må selv kunne velge hva de vil delta på. Treneren må derfor være lydhør og åpne opp for deltakernes ønsker. Det vil styrke den enkeltes motivasjon.


    Linker til relevant tema

    Kognitiv utvikling

    Trenerutdanning

    Trener 1

    (Trener 2)