I Norsk Orientering deler vi inn ferdighetsnivå i orienteringsteknikk etter fem hovednivåer. Ferdighetsnivåene danner grunnlaget for løypelegging på hvert nivå.
Det vil alltid være glidende overganger mellom nivåene som har følgende betegnelser:

N-nivå: Nybegynner
C-nivå: Avansert nybegynner
B-nivå: Den kompetente løper
A-nivå: Den dyktige løper
E-nivå: Eksperten

Utviklingsmål
Enhver utøver ønsker å oppnå mestringsfølelse i o-løypa. Man skal møte riktige utfordringer på riktig nivå og med en forutsigbarhet fra gang til gang i treninger og konkurranser. Det skal samtidig være noe å strekke seg etter for å nå nye utviklingsmål og mestre nye ferdigheter.  

For hvert nivå er det satt opp punkter for hva man kan forvente at en utøver bør mestre og beherske på dette nivå.  Punktlisten vil også fungere som en god sjekkliste for trener og utøver før en går videre til neste nivå med nye o-tekniske utfordringer. 

N-nivå (grønt nivå) – for nybegynner  ( N1 og N2 løypenivå)

Aktuelle klasser i orienteringsløp: 
N1-åpen (for alle aldre), enkleste løype N1-nivå.
N2 løypenivå:  D/H 9-10, N2- åpen 9-16, N2 åpen 17-

 En løper på N-nivå forventes å kunne:

  • Ferdes i terrenget

  • Forstå hva et kart er

  • Forstå de grunnleggende karttegnene

  • Orientere kartet ved hjelp av omgivelsene og tydelige detaljer

  • Orientere kartet ved hjelp av nordpila i kompasset (unntatt N-åpen)

  • Forstå og bruke tommelgrepet

  • Forstå hva ledelinjer er og kunne orientere etter ledelinjesystemet

  • Ta korte avstikkere fra ledelinjesystemet (unntatt N1-åpen)


Hva kjennetegner en god N-løype (med utgangspunkt i skogsorientering):

  • Løypa skal gå langs sammenhengende og tydelige ledelinjer av typen vei, sti, bekk, gjerde.

  • Det skal være ett veivalg langs opplagt ledelinje fra post til post.

  • I alle N-klasser, unntatt N1-åpen, bør de tryggeste ha muligheten for å kutte 100-150 meter mellom ledelinjer, men det må aldri være det eneste alternativet på strekket.

  • Skifte av tydelig ledelinje kan skje ved posten eller en til tre ganger mellom postene.

  • I N1-åpen skal postene henge på/rett ved siden av ledelinja. I øvrige N-klasser kan noen av postene henge 5-15 meter fra ledelinja, men skal synes fra ledelinja. De som leser kartet og følger med i terrenget skal få uttelling for det.

C-nivå (blått nivå) – for den avanserte begynner

Aktuelle klasser i orienteringsløp:
D/H 11-12, C-åpen 10-16, C-åpen 17-

En løper på C-nivå forventes å kunne
Alle punkter nevnt under N-nivå og i tillegg:

  • Forstå de fleste karttegn (sprint og skogsnorm)

  • Forstå de viktigste delene av postbeskrivelsen

  • Orientere kartet ved hjelp av kompasset

  • Kunne anvende og løpe på kompasskurs på korte strekk

  • Grov retningsorientering inntil 2-300 meter mellom ledelinjer

  • Gjøre enkle veivalg. 2-3 alternativer langs ledelinjer, kutte mellom ledelinjer, bedømme lengde

  • Grunnleggende høydekurveforståelse (kolle, hvor det går opp og ned)

  • Forstå betydningen av og bruke begrepet holdepunkter

  • Bruke tydelige ledelinjer som forenkler kartlesingen

  • Forstå og bruke begrepet angrepspunkt (siste sikre)

  • Enkel avstandsbedømming 


Hva kjennetegner en god C-løype (med utgangspunkt i skogsorientering):

  • Løypa skal gå mest mulig langs ledelinjer av typen, vei, sti, bekk, gjerder, tydelige myrkanter, jordekanter, steingjerder, tydelig hogstfelt o.l.

  • Ledelinjene behøver ikke å være sammenhengende rundt løypa. Men de må være tydelige der løperne kommer gjennom terrenget for å bli fanget av en ledelinje. Løperne forventes å kunne forlate ledelinjen for å bli fanget opp inntil 2-300 meter lenger borte.

  • Det bør være noen veivalgsstrekk i løypa. Enkle veivalgsstrekk bør ha 2-3 muligheter langs sammenhengende ledelinjer.

  • Veivalgene på dette nivået består i å bedømme lengden på ulike stialternativer, samt å vurdere løpbarhet på vei/sti i forhold til langs bekk eller annen sammenhengende ledelinje i normal åpen skog. Å bedømme løpbarhet (grøntområder) er ikke å forvente på dette nivået.

  • Noen poster kan henge 100-150 meter fra ledelinje, men skal ha en bred oppfangende front og et godt sikkert siste holdepunkt (angrepspunkt) med god inngang til posten. Det bør være en tydelig oppfanger av typen stor sti, jorde og lignende bak posten.

  • Postdetaljen må være tydelig. Topp av kolle er en brukbar postdetalj da løpere på dette nivå har begynt å lære høydekurver.

B-nivå (rødt nivå) - for den kompetente løper

Aktuelle klasser i orientering:
D/H 13-14, B-åpen 10-16, B-åpen 17-  (for øvrig kan alle eldre klasser ha tilbud om B-nivå løype) 

En løper på B-nivå forventes å kunne
Alle punkter nevnt under N- og C-nivå og i tillegg:

  • Forstå alle karttegnene (sprint og skogsnorm)

  • Forstå hele postbeskrivelsen

  • Forstå løpbarhet

  • Mestre kompasset som et verktøy for å holde god retning

  • Mestre å løpe rett frem med og uten bruk av kompasset i et flatt oversiktlig terreng

  • Ha høydekurveforståelse

  • Mestre kurveorientering i enkelt kurvebilde

  • Orientere langs tydelige høyder

  • Forenkling av kartbildet (velge ut og anvende tydelige detaljer/holdepunkter på strekket)

  • Mestre veivalgsvurdering med få alternativer (rett på eller rundt)

  • Veivalgs-bedømming ut fra lengde, framkommelighet og sikkerhet via holdepunkter

  • Bomstrategi: Mestre å stoppe opp umiddelbart når en er usikker og velge en sikker strategi for å ta seg inn igjen


Hva kjennetegner en god B-løype (med utgangspunkt i skogsorientering):

  • B-løyper går fra ledelinjeorientering på C-nivå til mer kurveorientering. I tillegg til de o-tekniske momentene som er nevnt på C-nivået kommer nå også korte (inntil 200 meter) finorienteringsstrekk og grovorienteringsstrekk (inntil 500 meter).

  • Det skal være et godt sikkert siste holdepunkt (angrepspunktet) med god inngang til posten. Det skal også være en sikker oppfangende detalj 100-250 meter bak posten. Bekker, myrkanter, sti eller jorde er egnede oppfangere bak posten. Dype daler og høye koller kan også være det.

  • Veivalgsstrekkene bør ha 2-3 muligheter, og ikke alle behøver å gå langs ledelinjer. Veivalgsmomentene består, i tillegg til de momentene som er nevnt under C-nivået, også i å bedømme sikkerhet på veivalgene (rett på eller rundt på sti). Å bedømme løpbarheten (grøntområder) på de ulike veivalgene kan også inngå.

A og E-nivå (svart nivå) -  for den dyktige løper og eksperten

Aktuelle klasser i orientering:
F.o.m D/H 15-16 og oppover i alle ordinære klasser.
E-nivå løyper brukes for D/H 17-18, D/H 19-20 og D/H 21 i Norgescup og mesterskap.

En løper på A og E- nivå forventes å kunne
Alle punkter nevnt under N, C og B-nivå og i tillegg:

  • Forstå alle karttegn og mestre evnen til å bruke disse og forstå forskjeller i ulike terreng

  • Mestre avansert kurveorientering (3D).  Kunne bruke kurvedetaljer som et sikkert verktøy i forenkling, veivalg og angrepspunkt

  • Avansert retningsorientering. Mestre evnen til å løpe rett frem og forstå hvilke terrengformasjoner og vegetasjon som utfordrer dette, samt kunne justere eller opprettholde retningen til tross for hinder på veien

  • Kunne bruke retningsløping som forenklings verktøy

  • Mestre krevende veivalgsutfordringer, hvor en i tillegg kan vurdere valg ut fra egne styrker og svakheter

  • Mestre meget kompliserte veivalgsutfordringer som krever bruk av flere ulike o-tekniske grunnverktøy for å ta et optimalt veivalg (E-nivå)

  • Velge ut og forstå hvilke strukturer og detaljer som skaper en effektiv hastighet i orienteringen satt opp imot en risikovurdering for feilorientering (E-nivå)

  • Kunne velge ut og anvende nyttige formasjoner og detaljer som skaper en god forenkling av strekket. Vurdere disse ut ifra risiko for feilorientering

  • Bomstrategi: Mestre og vurdere teknisk usikkerhet, reagere riktig på dette og eventuelt lage en ny strategi for å minimalisere tidstapet

  • Mestre evnen til å være i forkant på primærdetaljer, men samtidig sjekke sekundære detaljer i etterkant. Forstå når ulike verktøy er avgjørende for gjennomføringen

  • Gjøre orientering til en kunst. Kunne bruke alle verktøy til å skape en effektiv hastighet i orientering (E-nivå)


Hva kjennetegner en god A og E-løype (med utgangspunkt i skogsorientering):

  • Løyper på A- og E-nivå skal gi mest mulig varierte og krevende utfordringer ut fra de muligheter terrenget gir. Det handler om å skape de gode og interessante strekkene der ulike orienteringsmoment og teknikker kommer til nytte.   

  • For løpere i klasse D/H 15-16 som går fra B til A-nivå, så er det viktig å huske på at det vil være store variasjoner i o-teknisk kunnskap og erfaring og at evnen til å konsentrere seg gjennom en hel løype mangler hos mange. Løypa bør derfor inneholde flere strekk på B- og også C-nivå som gir et «pusterom» underveis.    

  • På o-teknisk krevende strekk bør det for denne klassen alltid være en tydelig oppfangende detalj i bakkant av posten (100-250 meter bak), alternativt må det være en tydelig detalj som siste sikre/angrepspunktet før posten. (eksempel myr, tydelig kolle)

  • For E-løyper vil det være naturlig at løypene inneholder flere svært krevende strekk som fordrer mye kartlesing, krevende utfordringer i veivalg og i selve posttakningen. For løypeleggeren kan det være en krevende oppgave å legge løyper som gir nok utfordringer, avhengig av type terreng og distanse, noe som fordrer god o-teknisk kunnskap og erfaring også hos løypeleggeren.     

    Forklaring av løypenivå på o-løp


    Riktige løyper for barn og ungdom

    Tips til løypelegging og treninger finner man i brosjyren Riktige løyper for barn, ungdom og nybegynnere i alle aldre.