Trenere for utøvere på dette alderstrinnet oppfordres til å ta “Trener 1” i regi av Norges Orienteringsforbund. 

Treneren for barn og unge bør ha kunnskaper om barns utviklingsnivå innenfor de fysiske, motoriske, kognitive og sosiale utviklingsområdene. Slik kan treneren i best mulig grad gi utøverne tilpassede utfordringer fysisk og o-teknisk og sørge for gode mestringsopplevelser for den enkelte. Ut fra kjennskap til den enkelte, vil treneren vite hvem som fortsatt trenger skygge og hvem som kan mestre løypa alene. Treneren bør utfordre utøverne til gradvis å prøve vanskeligere løyper. Spesielt som forberedelse til løyper på B-nivå (13-14 år; B-åpen 13-16 og over 17) er det fornuftig å nærme seg det nye nivået på trening.

Alle utøvere har rett til å være i et trygt miljø der ansvarlige voksne kan veilede, skygge og følge opp løperne underveis og i etterkant. Spesielt i startfasen der utøverne skal utvikle kart- og terrengforståelse, er tett oppfølging viktig. På dette nivået lærer utøverne best ved direkte anvisninger i terrenget. Her vil det også være naturlig å bruke foreldre / foresatte og eldre utøvere som ressurser. På sikt er målet at utøverne blir selvstendige og trygge og kan gjennomføre løypa alene.

Treneren må ha fokus på å skape et godt treningsmiljø. Det mestringsorienterte miljøet er å foretrekke framfor et resultatorientert miljø. Treneren som er mestringsorientert, er flink til å se alle utøverne og gir alle lik oppmerksomhet uavhengig av nivå. Treneren bør rose god innsats og mestring av nye ferdigheter. Utøverne må forstå at det å gjøre feil/bomme, er noe alle opplever, og det er en del av læringsprosessen.

Sosiale aktiviteter i tilknytning til fellestreninger eller samlinger styrker samholdet. Det er også viktig å motivere til deltakelse på kretsens o-troll-samlinger for å bli kjent med utøvere fra andre klubber.


    På trinn 1 er trenerens betydning svært viktig for barns utvikling.


    Linker til relevant tema

    Kognitiv utvikling


    Trenerutdanning

    Trener 1