Dette trinnet tar for seg utøvere som har beveget seg opp fra C-nivå til B-nivå, og i konkurransesammenheng er det først og fremst utøvere som konkurrerer i H/D 13-14. Overgangen til denne perioden er stor, da løypene i skogsorientering i stor grad trekkes bort fra stiene og orienteringen blir betydelig mer utfordrende.

Dette trinnet er en periode der utøverne i større eller mindre grad påvirkes av puberteten, noe som kan ha store utslag på prestasjonsevnen. Fokus for perioden er å utvikle både o-teknikken og kroppslige ferdigheter. Tanken er at man skal trene for å lære å trene, slik at utøverne gradvis tåler nye utfordringer og økende belastning.

Hva er viktig i denne perioden

Bedre kart- og terrengforståelsen. Opparbeide utholdenhet og god løpeteknikk på ulike underlag og i variert terreng.

• Utøveren bør videreutvikle kroppslige ferdigheter gjennom varierte løpstekniske utfordringer i terrenget og på fast underlag. Dette bidrar også til bedre utholdenhet.

• Utøveren bør få en kort innføring i fysisk trening rettet mot aerob utholdenhet og delta på klubbens felles løpetreninger.

• Utøveren bør arbeide med å videreutvikle kart- og terrengforståelsen.

• Treningsmiljøet skal opparbeide et godt miljø blant utøverne med hyppige treff og sosiale aktiviteter.

• Treningsmiljøet skal jobbe for å skape stor treningsaktivitet og utvikling av ferdigheter hos den enkelte, fremfor et resultatorientert miljø.

• Treningsmiljøet skal arbeide aktivt med gode holdninger mot tobakk/snus, alkohol og doping.

• Treningsmiljøet bør introdusere forbilder som besøker ungdommen.

Forutsetninger

• Tilgang til mange kart i nærområdet og krets.

• Tilgang til ulike terrengtyper i nærområdet, krets og nabokrets.

• Fellestreninger i klubben året rundt.

• Fellestrening med organisert o-teknisk trening en til to ganger i uken i sesongen.

• Treningssamlinger bør legge vekt på miljø og utvikling av generell o-teknikk og kartforståelse, gjerne i nye terrengtyper.

• Deltagelse i konkurranser i variert terreng i og utenfor egen krets gir nyttig erfaring i uvante terrengtyper.