Her vil den treningen noen av Norges beste orienteringsløpere gjorde bli presentert. De fire utvalgte er Kasper Fosser, Andrine Benjaminsen, Olav Lundanes og Anne Margrethe Hausken Nordberg.

Her under Trinn 4 er det valgt ut en sesong fra løpernes juniortid og det blir presentert utdrag av treningen fra tre ulike treukersperioder gjennom sesongen.

• Grunntreningsperiode: vintertrening frem til cirka midten av mars.
  • Overgangsperiode: overgangen til konkurransesesong fra cirka midten av mars og ut april.
  • Konkurranseperiode: utvalgt periode i forkant av sesongens viktigste konkurranser.

Det er viktig at utøvere og trenere som studerer disse utdragene er bevisste på at utøvere har forskjellige forutsetninger og at trening som fungerer veldig bra for en utøver ikke nødvendigvis fungerer like bra for andre. Disse utdragene fra treningsdagbøkene til noen av våre beste løpere er ment å være både lærerike og inspirerende.

Året som er valgt ut er 2017, Kaspers andre år som junior. Han går videregående på Wang Toppidrett i Oslo og fokuserer fullt på orientering. Sammen med Elias Jonsson og Audun Heimdal vinner Kasper stafetten på junior-VM i Finland, etter å ha blitt nummer 10 på sprinten og 13 på langdistansen tidligere i mesterskapet.

Året som er valgt ut er 2015, Andrines siste år som junior. Etter fullført videregående skole har hun friår og satser både langrenn og orientering, samtidig som hun også deltar sporadisk i skiorientering. Denne sesongen var hun nærme det norske laget til Junior-VM på hjemmebane i Rauland, men falt akkurat utenfor. Deretter slo hun tilbake og vant både NM-gull på mellomdistanse og langdistansen på Junior European Cup på høsten, og denne sesongen var med på å legge grunnlaget for en fantastisk seniorkarriere som startet med verdenscupdebut allerede påfølgende vår.

Året som er valgt ut er 2007, Olavs siste år som junior. Han har friår etter fullført videregående og kombinerer orienteringssatsingen med litt jobb som karttegner. Dette året går Junior-VM i Australia og Olav tar gull på langdistanse og mellomdistanse, mens det blir sølv på sprinten og stafetten. Denne sesongen blir det også internasjonal debut i seniorklassen, med 36. plass på VM-sprinten og flere verdenscuprunder.

Året som er valgt ut er 1996, Anne Margrethes siste år som junior. Hun har flyttet til Oslo, begynt å studere og satser fortsatt på skiorientering i tillegg til orientering. Denne vinteren tar hun sølv på langdistansen og gull på stafetten i Junior-VM i skiorientering, før fokuset rettes mot orienteringsesongen og Junior-VM i Romania.