Alle som kommer inn i orienteringssporten, har ulike veier inn. Noen er så unge at de knapt husker sin første tur med kart og kompass, mens andre kommer inn i sporten senere i livet. Uansett hvilken alder eller hvilket utgangspunkt en har, vil første møte med orienteringsidretten oppleves som nytt.

I dette trinnet kalt aktiv start vil man få første introduksjon til sporten, og de ferdighetene som kreves for å ta stegene inn mot neste trinn i utviklingstrappa.

Kort fortalt vil dette trinnet tilhøre alle som er nye i orientering og som defineres som nybegynnere i sporten.

Hva er viktig i denne perioden

En god start for barnefamilier vil være å ta turer i skogsområder. Det er mye nysgjerrige barn kan utforske i naturen, og samtidig utvikles evnen til å ta seg fram langs stier og i terrenget. Å erfare at skogen er et trygt og spennende sted å leke, vil gi en god start.

Turorientering vil være en fin inngang til mer orienteringsaktivitet for alle aldersgrupper. Da vil man komme til nye terrengområder og alle vil kunne oppleve mestring og glede når postene dukker opp.

Stolpejakt foregår vanligvis i mer urbane strøk og lettere skogsterreng enn turorientering. Kartet vil ofte være enklere å forstå, og det kan være en god start for å kunne ta seg fram etter kartet.

Orienteringsklubber har ofte tilbud om aktiviteter og treninger for barn fra tidlig skolealder. Kart over kjente og avgrensede områder som skolekart, vil være godt egnet for å gi barna en begynnende kartforståelse. Bruk av enkle kart og skolekart i kroppsøvingsundervisningen kan også skape interesse for idretten orientering.

Hensikt

Lære seg fargene på et orienteringskart

Beskrivelse

Skriv ut den ferdige beskrivelsen i PDF. Den inneholder 6 ark med kartets 6 ulike farger og foto av ulike karttegn. Gå igjennom hvilken farge de ulike karttegne beskriver:

• Gult er kult (åpent område)
    • Grønt er ikke sjønt (tett skog)
    • Blått er vått (vann)
    • Svart er hardt (harde og menneskapte detaljer)
    • Hvitt er vanlig skog
    • Brunt er høydekurver og asfalt

Legg de 6 fargede arkene i en stor ring på en åpen plass. Vis opp et foto av et karttegn (for eks. bekk). Deltagerne skal gå til den fargen som syboliserer bekk (i dette tilfelle blå). Dette gjøres med alle fotoene.

Hensikt

Lære å orientere seg i omgivelsene på en morsom måte.

Beskrivelse

Denne leken kan gjennomføres individuelt eller med lag. Leken går ut på at deltakerne skal plassere ut kinahattene i det mønsteret som vises på "kartet". Det er kun lov å ta med seg en kinahatt hver gang og maks en person får oppholde seg på banen av gangen. Deltakerne må løpe tilbake til startstreken for å hente flere kinahatter.

Hvis leken kjøres som stafett må man ha ett oppsett per lag.

Hensikt

Lære karttegn samtidig som man får trent motoriske ferdigheter - fart og spenning

Beskrivelse

To eller flere lag ( maks 4-5 pr. lag) konkurrerer mot hverandre i både kunnskap om karttegn og å ta seg fort frem.
    Lagene står etter hverandre i hver sin rekke i den ene enden av gymsalen/rommet/uteområdet/skogområdet. I den andre enden av området ( f.eks. 50-100 m avstand) ligger karttegnkortene med karttegn-siden opp.

Stafetten starter med at førstemann på hvert lag får beskjed om å løpe frem til sin bunke med et kort og finne enten et vilkårlig kort eller et bestemt kort etter beskjed, tar med kortet og løper tilbake til laget sitt. Nestemann snur kortet og leser med ord hvilke karttegn han skal finne, løper til bunken sin og finner riktig karttegn og løper tilbake osv. Viktig at man ikke blander de brukte og nye kortene. Når alle kortene har byttet bunke har laget tatt riktig karttegn.

Hensikt

Forstå og bruke enkle kart.

Beskrivelse

Denne øvelsen kan gjennomføres på 2 ulike måter:

1) Enmannsøvelse der deltakeren skal gå/ løpe i gjennom løypene.
    2) Vanlig stafett der flere lag konkurrerer mot hverandre.

Sett opp markører som malkartet viser (4x4) . Minst 3 meter mellom hver markør. Lag ev. to baner dersom det skal arrangeres stafett.

Øvelsen går ut på å ta postene i riktig rekkefølge, start på nummer 1, så nummer 2 osv. Man tar posten gjennom å legge hånden på toppen av rett kjegle. Elektronisk stempling kan også brukes.