Dette trinnet omfatter de fleste utøvere, orienteringsløpere med varierende ambisjoner som har orientering som sin aktivitet. Det kan være aktive utøvere som ikke lenger har ambisjoner mot å nå toppen i orientering, men fortsatt ønsker å delta og konkurrere i orientering, eller de som starter med orientering sent i livet. Det kan også være de som etter hvert heller ønsker å bidra mer som arrangør eller trener.
Det retter seg i tillegg mot de som ønsker å bruke orientering som en fin mosjonsaktivitet for god helse og rekreasjon.
De som er aktive livet ut kan altså være det på forskjellige nivå og arenaer, noe vi vil beskrive i dette trinnet.

Hva kan være viktig i denne perioden

Selv om en utøver ikke har ambisjoner om å oppnå elitenivå, foreslår utviklingstrappa hensiktsmessige aktiviteter på de ulike trinnene som kan bidra til å øke motivasjonen også for de utøvere som kun ønsker å delta i miljøet.

Vi trekker i tillegg fram noen viktige faktorer som kan bidra til å opprettholde aktiv deltakelse i orientering og livslang idrettsglede.

• Klubb- og treningsmiljøene må vektlegge mestring og å ha det gøy på trening, konkurranser, samlinger og turer.

• Klubbene skal stimulere til et trygt, godt og sosialt miljø med et variert aktivitets- og treningstilbud der det er plass til alle, uansett alder, nivå, ferdighet, funksjonalitet og ambisjoner.

• Orientering skal være en åpen og inkluderende idrett.

Klarer klubb- og treningsmiljøene å skape idrettsglede og gode opplevelser, så vil sjansen øke for å bli værende i orienteringsmiljøet livet ut.

Uansett når i livet man starter med orientering så vil det å lære å forstå kartet og mestre bruk av kart og kompass være sentralt for å ha glede av orientering, noe det er skrevet om helt fra aktiv start og under de ulike trinnene.

Det er aldri for sent å begynne med orientering. Starter man opp med orientering i voksen alder, så trenger man den samme grunnleggende kart- og kompassopplæring som barn og ungdom, men progresjonen i opplæringstrinn vil kunne gå raskere enn for barn.