Konkurranseorientering

Det unike med orientering er at vi har et klasse- og løypetilbud for alle aldre og ferdighetsnivå fra barn til veteraner. I ett og samme orienteringsløp kan man velge å delta i ordinære klasser eller åpne klasser. Med det åpne klassetilbudet som ble innført i 2022 så gir det gode muligheter for nybegynnere til erfarne i alle aldre å delta på orienteringsløp ut fra egne ønsker og forutsetninger.

Familieaktivitet/idrett

Det er positivt at hele familien og også flere generasjoner kan delta aktivt på samme arena og være en del av fellesskapet på orienteringsløp. Det øker igjen sjansen for varig aktivitetsglede med orientering.

Når aktiv karriere er over så finner mange nettopp glede av å fortsette som orienteringsløper på mosjonistnivå. Det er også lett å komme tilbake til sporten om man har vært borte fra den i lengre periode. «O-familien» har alltid plass til alle.

Klubbens treningstilbud for alle

Det er som regel flest bredde- og mosjonsutøvere i en klubb og det er derfor viktig at klubben og trenerne tilrettelegger for felles aktiviteter og treninger som ivaretar ønsker og behov hos alle aktive medlemmer.

Det er i orientering tradisjon for at aktive klubber har et fellestreningstilbud for alle aldre og nivå, gjerne 1-2 ganger i uka gjennom hele året, med kombinasjon av fysisk trening (utholdenhet og styrke) og o-teknisk trening. I barmarksesongen er det som regel tilbud om treningsløp/o-karusell i tillegg til mer spesifikk o-teknisk trening.

Fellestreningstilbudene er en viktig del av det å skape gode sosiale miljøer som bidrar til at flere fortsetter.

Utviklingstrappa foreslår hensiktsmessige aktiviteter på hvert trinn som kan bidra til inspirasjon og øke motivasjonen til både den ambisiøse utøveren og de som kun ønsker å delta i miljøet.

Turorientering og andre mosjonstilbud

Vi har en fantastisk mosjon- og folkehelseaktivitet med turorientering, som er tilrettelagt for alle og tilbys av de fleste aktive klubber over hele landet. I turorientering kan man alene eller sammen med familie og venner ta poster eller tilrettelagte turer med poster i nærmiljø og skog når man selv ønsker og i eget tempo gjennom hele sesongen. Postene/turene finnes på ulike nivåer fra nybegynner til erfaren og for de som ønsker et konkurransemoment så får man poeng for postbesøk.
Turorientering kan fungere både som inngangsport og en aktiv start på orientering, men også som en flott aktivitet som man kan ha glede av livet ut.

Stolpejakt er et annet mosjons- og folkehelsetiltak der man orienterer seg fram til «stolper» i nærmiljøet eller mer urbane områder. Tilbudet finnes i mange sentrale områder i Norge.

Begge disse mosjonstilbudene har også poster/turer og stolper tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelser som kan være aktive med orientering livet ut.

Frivillige i idretten – hele livet

For at orienteringsidretten og aktiviteten skal kunne fortsette å bestå i mange år framover trenger vi både nye karttegnere, arrangører, løypeleggere, trenere, ledere mm. Det er viktig at klubbledelsen stimulerer og motiverer til å bidra i frivillighetsarbeid underveis eller i etterkant av egen idrettskarriere. Klubbene vil trenge jevnlig påfyll av flere personer som er villig til å ta på seg et verv eller en oppgave. Om man ikke lenger har ønske eller ikke kan være med som aktiv utøver i orientering, så finnes det mange måter å bidra aktivt på i klubben. Mange utøvere som har holdt på med orientering i mange år besitter mye kunnskap og erfaring som er viktig å dra nytte av. Erfaringsoverføring fra de som er drevne i klubbarbeidet til nye, er en viktig oppgave å ivareta for klubbledelsen.

Norges Orienteringsforbund og kretsene tilbyr en rekke kurs som kan bidra til å øke kompetansen og motivere for oppgavene, f.eks. trenerkurs om man har ønsker om å være trener i orientering.