Trenere med ansvar for å gi barn, ungdom og voksne en aktiv start innen orientering,  oppfordres til å ta “Trener 1” i regi av Norges Orienteringsforbund.

Det bør være flere voksne som deler ansvaret med å følge opp de yngste. Det er viktig for å ivareta tryggheten, se alle barna og tilrettelegge for lærerike og utviklende aktiviteter. Det sosiale aspektet kan ivaretas ved å ha én fellestrening per uke.

For de yngste kan det ofte være fornuftig å ha en fast base, for eksempel en gapahuk litt inne i skogen. Med gapahuken som utgangspunkt, kan barna utforske området rundt, leke og utvikle forståelse for terrengformasjoner.

Trenerne bør ha kunnskaper om viktigheten av å stimulere utviklingen av grovmotoriske bevegelser og koordinative egenskaper. Dette gir barna et godt grunnlag for å kunne ta seg fram i ulendt terreng. Ulike jage-fange-leker, hinderløyper og skattejakt vil sette krav til bevegelser som å løpe, hoppe og klatre. Balanse, romorientering, øye-fot og reaksjon er eksempler på koordinative egenskaper som utvikles gjennom lek og aktivitet i naturen.

Trenerne må kunne tilrettelegge for en god tilnærming til kartforståelse. Med tanke på barns kognitive utvikling, er det nødvendig å starte med forenklede kart og ha fokus på det todimensjonale planet. «Kartstigen» (Bjerva, Græsli & Sigurdjónsson, 2011) viser en progresjon fra bruk av foto og håndtegnede kart til orienteringskart. Eksempler kan være et håndtegnet kart for skattejakt rundt gapahuken, eller en enkel kartskisse for å leke o-sisten. Småtrollkart og skolekart er ofte forenklede kart i stor målestokk over avgrensede områder og vil være fine å bruke. Dette vil gi en begynnende forståelse av sammenhengen mellom terrenget (virkeligheten) og kartet.

Linker til relevant tema

Kognitiv utvikling

Trenerutdanning

Trener 1

Progresjonen videre vil være å ha treninger på N1-nivå. Da fortsetter innlæring av de mest sentrale karttegnene og begrepsbruk som ledelinjer, orientere kartet etter omgivelsene, tommelgrep og ulike postdetaljer. Dette gjøres gjerne gjennom en lekende tilnærming. Videre må trenerne ut fra kjennskap til utøvergruppa gi tilpassede utfordringer for å sikre progresjon mot løyper på N2- og C-nivå. Fortsatt vil man treffe utøvergruppa godt om en varierer mellom lekpreget aktivitet og har en god organisering som gir mulighet til å følge opp utøverne underveis.

Trenerne bør oppfordre de nye utøverne og foresatte til å delta på orienteringsløp i nærområdet. For at det skal føles trygt, er det viktig at utøverne møter igjen noen av trenerne på arenaen. De nye utøverne må få god oppfølging for å lære rutiner med gjennomgang av løypa før start, hvordan starten foregår og stempling med Emit-brikke og emiTag.

For å ivareta og utvikle et godt, sosialt miljø, kan det være aktuelt å organisere lokale klubbsamlinger der nye foresatte også er med slik at disse trekkes inn i miljøet, lærer grunnleggende orienteringsferdigheter og kan bidra i klubbarbeidet. Egne rekruttsamlinger i samarbeid med naboklubber er et godt tiltak for å etablere vennskap på tvers av klubber.