Mål

• Utøveren bør utvikle sin aerobe kapasitet gjennom trening med klubben, egentrening og deltakelse i orienteringsløp.

• Utøveren bør erfare forskjellen mellom høy og lav intensitet og forstå viktigheten av variasjon i intensitet.

Utholdenhetstrening

Det er fornuftig med en gradvis økning av treningsbelastningen i takt med den kroppslige utviklingen. Den fysiske treningen kan gjennomføres ved o-tekniske øvelser i terrenget, samt ved rene fysiske treningsøkter både sommer og vinter med sikte på økt aerob kapasitet. Utholdenhetstreningen kan gjennomføres som ski, sykkel, løping på vei, bane, sti og i  terreng. Treningen kan fortsatt inneholde innslag av lekbetont aktivitet, for eksempel intervaller i form av stafetter, stemplingsløyper og ballaktiviteter.

Utøveren bør trene med variert intensitet og ha variasjon mellom ulike arbeidsformer (intervall- og kontinuerlige treningsformer) og bevegelsesmåter. Det bør derfor legges opp til felles intervalltrening på høy intensitet og lengre turer på lav intensitet for at utøverne skal erfare og kunne ta i bruk tilsvarende treningsformer selv. Enkelte kartøkter kan for eksempel gjennomføres på moderat intensitet som en konkurranseforberedende trening.

For å opparbeide god utholdenhet og evne til å arbeide lenge, bør noen av øktene ha lang varighet.

Treningsmiljøet skal arbeide for å gi utøverne treningsglede og spore til egeninnsats utover organisert aktivitet. Å trene og konkurrere i andre idretter vil være positivt for å utvikle en bred fysisk-motorisk plattform.

Styrketrening

God muskelstyrke er viktig for orienteringsløpere. I orientering er det først og fremst utholdende muskelstyrke som er viktig, siden et løpssteg gjentas svært mange ganger i løpet av et orienteringsløp. Utøveren bør derfor gjennomføre styrketrening for kjernemuskulaturen i mage, rygg og hofte.  Øvelsene kan gjennomføres med egen kroppsvekt eller ved bruk av partner som belastning slik at man klarer mange repetisjoner. Skadeforebyggende øvelser bør bli en naturlig del av de organiserte klubbtreningene for å ruste utøverne til økte treningsmengder senere. På Skadefris side for orientering finnes mange gode eksempler på slike øvelser.

Løpeteknikk

Utøveren bør løpe i variert terreng for å videreutvikle de koordinative egenskapene og dristigheten som er nødvendig for å kunne løpe avslappet og lese kartet i fart. Utøveren bør utover å løpe i variert terreng, også ha økter på fast underlag for å utvikle løpeteknikk rettet mot sprintorientering.

Det er viktig å innarbeide forståelse blant utøverne for god løpeteknikk tidlig. I ungdomsklassene er det fint å starte trening med spesifikke økter for å bedre kroppsholdning og styrke.

Spenst og hurtighet

I kombinasjon med styrketrening eller løpstekniske økter passer det bra å legge inn noen grunnleggende øvelser med fokus på spenst og hurtighet. Denne typen trening bidrar til at muskulaturen blir sterkere og mer eksplosiv, noe som er gunstig både for skogsorientering og sprintorientering, samt at denne typen trening også kan ha skadeforebyggende effekt.

En passende øvelse for utøvere på dette trinnet kan være korte motbakkespurter med lange pauser, for eksempel: 5 ganger 10 sekunder full fart opp en bratt bakke med cirka 1 minutt pause.

Stemplingsløype/EKT-sprint

Lag en rundløype i terrenget på 2-300 meter. Sett opp 5-6 postbukker (med Emit stemplingsenheter) med passe avstand mellom hver bukk. På starten av løypa er det en postbukk med en startenhet (nuller). Hver deltager får en elektronisk brikke (Løperbrikke Emit). Brikka nulles ved å legge den på startenheten, deretter benyttes brikka ved å stemple på hver post i løypa, og avsluttes med å stemple på målbukken. Deltagerne kan få tiden de brukte på løypa, og mellom hver post ved å lese av brikka på en Mini Time Recorder.

Barn synes det er morsomt og spennende med den elektronisk brikka, og vil gjerne løpe flere ganger og se om de klarer å forbedre sin egen tid.

Lek deg skadefri! Øvelser laget spesielt for barn og unge. Hovedfokus på lekpregede øvelser som bygger robuste barn og unge gjennom å bedre styrken, stabiliteten og koordinasjonen i hele kroppen.

Man må ofte komme seg til startpunkt på kartet, og dette er den perfekte muligheten til å kjøre skadeforebyggende og ikke minst prestasjonsfremmende øvelser. Tenk at man kan forbedre musklenes kraftutvikling og reaksjonstid mens man forflytter seg! En god oppvarming som vist under kan føre til et bedre samarbeid mellom muskler og nerver og slik gi bedre evne til skape fart, endre retninger og klare holde foten stabil på ujevnt underlag.

Øvelse "Hender og føtter i bakken"

Hensikt: Klargjøre hele kroppen for trening. Sosialt og gøy på vei til start
    Utstyr: En fløyte
    Del i små grupper (eks. tre per "lag"). Alle lag begynner å løpe frem til treneren blåser i fløyten