Å unngå mange og lange treningsavbrudd på grunn av skader og sykdom er en viktig forutsetning for at utøvere skal kunne utvikle seg som idrettsutøvere. Det er derfor viktig at utøvere setter seg inn i hva de kan gjøre for å minske risikoen for dette.

Hos Skadefri finner man mange eksempler på skadeforebyggende oppvarmings- og styrkeøvelser som kan hjelpe utøvere i alle aldre og på alle nivå med å holde seg skadefri ved å forberede kroppen på belastningen den skal gjennom med.

På skadefri.no er øvelsene sortert etter idrett og kroppsdel og direktelink til øvelsene direkte rettet mot orientering finnes her.

Skadeforebyggende oppvarming

Opptrening etter overtråkk:

Innstruksjonsvideo taping av ankel

Skadefri er en del av Senter for idrettsskadeforskning som ble etablert ved Norges idrettshøgskole i mai 2000. Senteret er et tverrfaglig forskningsmiljø med både idrettsfaglig og medisinsk kompetanse.

Formålet er å forebygge skader og andre helseproblemer i idrett, med fokus på risikofaktorer, skademekanismer og skadeforebyggende tiltak.

Retur til løping etter skade

Norges Orienteringsforbunds helseteam, som er knyttet opp mot landslaget, har også noen grunnleggende praktiske råd for retur til løping etter skade, som man finner her.

Når det gjelder sykdom har Norges Orienteringsforbunds helseteam, som er knyttet opp mot landslaget, utarbeidet grunnleggende råd for hvordan man skal håndtere enkelte utfordringer knyttet til sykdom:

Praktiske råd sykdom NOF 2024.pdf

Rutiner sykdomsforebygging NOF 2024.pdf