Det finnes mange måter å trene o-teknikk på uten å faktisk løpe orientering. Her kommer noen eksempler på hvordan utøvere kan trene o-teknikk og jobbe med å utvikle egne ferdigheter i o-tekniske grunnverktøy hjemme foran skjermen.

Route Choice Game - www.routechoicegame.com/ 

Route Choice Game er et spill hvor man kan jobbe med evnen til å finne korteste veivalg i sprintorientering. I spillet ser spilleren et strekk som har to veivalg, venstre og høyre, og spilleren skal velge den korteste varianten. 

Spillerens mål er å forbedre suksessraten for korteste veivalg og redusere tiden som brukes til å foreta veivalg. Dette spillet er altså en glimrende måte å trene teoretisk på det o-tekniske grunnverktøyet Veivalg i sprintorientering og passer utmerket for utøvere i alle aldre.

Running Wild fra World of O - http://3drerun.worldofo.com/2d/runningwild.php

Running Wild er en nettside hvor hvem som helst kan laste opp et kart og tegne på en løype. Deretter kan andre tegne inn hvor de ville løpt på hvert enkelt strekk og til slutt kan man sammenligne veivalg med andre etterpå. Running Wild har dermed en tosidig o-teknisk effekt. Først har man den delen der utøveren skal tegne inn veivalg, som er en ypperlig måte å visualisere en konkurranse og ta veivalg under tidspress. Deretter kommer delen der man sammenligner og analyserer veivalg, som kan ha stor o-teknisk verdi, både i forberedelser til spesifikke konkurranser og generelt. 

Running Wild fungerer utmerket for både sprintorientering og skogsorientering. I sprintsammenheng vil det først og fremst være grunnverktøyet Veivalg som står i sentrum, da man ønsker å legge vekt på å velge riktig veivalg for hvert enkelt strekk, men også evnen til å bruke grunnverktøyene Karttegn (forstå hvor man kommer gjennom eller hvordan terrenget er dersom det er snakk om trapper og over-/underganger på to nivå) og Forenkling (når man velger veivalg bør man også tenke ordentlig gjennom hva man ville fokusert på for å utføre veivalget korrekt) kan utvikles her. For Running Wild på skogskart gjelder mye av det samme, men her kommer også grunnverktøyet Høydekurver inn i større grad, da det er en viktig forutsetning å ha overblikk over terrengets høydeformasjoner for å ta gode veivalg og finne de riktige måtene å forenkle orienteringen på.

    Catching Features

    Catching Features er et dataspill som er en virtuell orienteringssimulator der man kan løpe ulike løyper i mange forskjellige typer terreng. En ypperlig måte å simulere o-teknisk trening.

    Studere kart, løyper og gps-spor fra treninger og konkurranser

    En viktig utviklingsarena som orienteringsløper er å studere kart, løyper og gps-spor fra mange ulike terrengtyper. Dette er nyttig både for utøvere som forbereder seg til spesifikke konkurranser og for utøvere som ønsker å forbedre sitt generelle o-tekniske nivå gjennom å bygge opp forståelsen for ulike terrengtyper. 

    Når man studerer kart og løyper på internett som andre har løpt er det noen enkle steg som kan være nyttige:

    • tenk på hvordan man ville løpt på hvert enkelt strekk.

    • skap et bilde av hvordan man tror terrenget ser ut basert på informasjonen som kan hentes fra kartet, for eksempel hvor det går opp og hvor det går ned.

    • dersom det finnes gps-spor kan man analysere hvordan andre utøvere har løpt og for eksempel tenke over følgende:
      - hvor i terrenget det går raskt å løpe og hvor det går sakte?
      - hvorfor bommer løperne på enkelte poster, hva gjør de feil og hvordan kunne det vært unngått?
      - basert på hvordan andre løpere løper i dette terrenget, hva ville vært en fornuftig strategi dersom man skulle løpt i samme terreng?

    Å studere kart er nyttig for å jobbe med kartforståelse, altså de o-tekniske grunnverktøyene Karttegn og Høydekurver. Når man studerer en løype er det en nyttig måte til å jobbe med Veivalg og Forenkling. Når man i tillegg studerer GPS-spor kan det gi ytterligere informasjon som kan forbedre forutsetningene for å selv velge riktig veivalg. Det kan også være en nyttig måte å tenke på Bomstrategi, for eksempel gjennom å se på gps-spor av andre utøvere som bommer og tenke gjennom hva man ville forsøkt å gjøre annerledes i den situasjonen.


    Her er noen nyttige linker til steder hvor man kan finne mange kart og løyper fra ulike typer terreng fra hele verden:

    Livelox: www.livelox.com
    Omaps (World of O): http://omaps.worldofo.com/   
    GPS Seuranta: www.tulospalvelu.fi/gps/
    Loggator: www.loggator.com/recent_events

    Route to Christmas (World of O)http://news.worldofo.com/rtc/ 

    Route to Christmas er en serie som kommer på World of O hver desember, med en veivalgsnøtt hver dag fra 1. desember og frem til 24. desember. Her blir man presentert for et strekk og så skal man tegne inn hvor man ville løpt på det aktuelle strekket og deretter kan man sammenligne sitt eget valg med hva andre har valgt. Oftest er strekket hentet fra en konkurranse i inneværende år og da finnes det også gjerne GPS-analyse som kan si hvilke veivalg som er gode valg og hvilke veivalg som er dårlige valg.

    Route to Christmas tar for seg veivalgsstrekk fra både skogsorientering og sprintorientering og det er alltid snakk om mange ulike typer av terreng. Dette er dermed en utmerket måte å trene det o-tekniske grunnverktøyet Veivalg på. Videre gjelder mye det samme som for Running Wild, å trene opp evnen til å ta riktig veivalg i ulike typer terreng stiller også krav til forståelsen av Karttegn og Høydekurver. I prosessen der man velger veivalg bør utøveren tenke over hvordan man ville gjennomført strekket med fokus på Forenkling.

    Route to Christmas startet helt tilbake i 2007, så det finnes med andre ord en stor database av krevende veivalgsstrekk man kan jobbe med.