Generelt

  • Utøveren bør forstå alle karttegn for både skog- og sprintorientering.

  • Utøveren bør forstå hele postbeskrivelsen.

  • Utøveren bør mestre gjennomføringen av strekk på B-nivå.

  • Utøveren bør videreutvikle høydekurveforståelsen.

  • Utøveren bør videreutvikle forståelsen av og evnen til avstandsbedømmelse.

  • Utøveren bør mestre veivalgsvurderinger ut fra lengde, sikkerhet og løpbarhet.

  • Utøveren bør beherske grunnleggende forenkling av kartbildet ved å velge ut og bruke tydelige detaljer / holdepunkter på strekket.

  • Utøveren bør beherske grunnleggende retningsløping med og uten kompass.

  • Utøveren bør kunne avpasse farten ut fra vanskelighetsgraden på strekket/posten.

  • Utøveren bør utvikle grunnleggende bomstrategi. Mestre å stoppe opp umiddelbart når en er usikker og velge en sikker strategi for å ta seg inn igjen.


Skogsspesifikt

  • Utøveren bør beherske kurveorientering i enkelt kurvebilde og forstå aktuelle postdetaljer som søkk, rygg og sadel.

  • Utøveren bør mestre kompasset som et verktøy. Løpe rett fram med og uten bruk av kompasset i et flatt og oversiktlig terreng.

  • Utøveren bør forstå hvordan de ulike karttegnene gir et innblikk i løpbarheten.


Sprintspesifikt

  • Utøveren bør beherske kartlesing i fart og orientere i forkant i enkle partier av løypa.

  • Utøveren bør forstå karttegnene i sprintnormen og følge reglene for hva som er forbudt å passere.

    Eksempler på gode o-tekniske øvelser fra Nivåstigen:

    Nivå H: Retningsløping med kompass

    Nivå J: Høydekurveforståelse

    Nivå M: Forenkling av kartbildet

    Nivå O: Orientere i forkant, for eksempel dirigerings-o

    Nivå P: Forenkling av poster / sikre postinnganger

    O-teknisk analyse
    I denne aldersgruppen bør utøveren videreutvikle den grunnleggende o-tekniske analysen etter konkurranser og treninger. Dette innebærer å videreutvikle evnen til å reflektere over hva de har gjort, hvor de løp og hvorfor de valgte som de gjorde underveis. Treneren bør være behjelpelig i denne prosessen.


    Grunnleggende o-teknisk analyse:

    • Tegne veivalg på kartet.

    • Sammenlikne strekktider på løp eller treninger med tidtaking.

    • Utvikle evnen til å lære av andre og se egne styrker og svakheter i o-tekniske ferdigheter.


    Livelox:

    • Utøvere i denne aldersgruppen kan introduseres til gps-klokker og mulighetene som finnes for GPS-analyse av konkurranser og treninger i Livelox.

    Hensikt

    Øver konsentrasjon, samarbeid, bruk av enkel kartskisse. Morsom måte for kortintervall      


    Beskrivelse

    Forberedelser

    • Strek opp eller marker med bånd aktivitetsområdet som vist på illustrasjonen.
    • Sett ut markører slik skissen viser.
    • Legg bokstavene eller fargestiftene under/ved/på markørene slik at det stemmer med fasiten.

        

    Deltakerne skal løpe fra post til post i stigende nummer-rekkefølge og kan starte på det nr de ønsker.

    To deltagere går sammen om et kart og de må holde sammen hele tiden. ( f.eks. feste et bånd i håndleddet, holde hånda). For at de skal komme til neste post må de krysse midtfeltet eller fangefeltet. Her står et par som skal prøve å ta de som løper forbi. Disse må også hele tiden holde sammen. Hvis et par blir tatt, må de levere fra seg kartet til paret som står i fangefeltet. De som nå får kartet fortsetter der de andre slapp. På den måten vil de som har'n bli skiftet ut hele tiden. Det er om å gjøre å ta alle postene på kortest mulig tid.

    For å kontrollere at deltakerne har løpt til riktig post, kan det være en fargestift under/ved/på hver markør som de skal fargelegge sirkelen med, eller det kan være en bokstav de skriver i/ved sirkelen. Kan lage ord som de skal finne ut av etter løpet.

    For de eldre er det en morsom måte å løpe kortintervall på.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/nybegynner-fangeleken-i/


    Hensikt

    En spennende øvelse for å øve kartlesingsferdighet og kunne vurdere veivalg på et avgrenset område.                         

                                           

    Beskrivelse

    En instruktør er "reven". Reven beveger seg langs en linje tegnet inn på kartet, f.eks. rundt en bygning eller langs en sti. Ta først en oppvarmingstur langs denne linja med deltakerne. Når leken starter begynner reven å bevege seg langs linja, og deltakerne løper til en valgfri post. På posten er det et motiv som deltakeren må huske. Deretter løper deltakeren tilbake til reven og forteller hvilken post som ble besøkt og hva motivet viste. På den måten får instruktøren sjekket at deltakeren har vært på "riktig" post. Så velger deltakeren seg en ny post, løper dit, husker motivet og så tilbake til reven. Men reven kan være lur: kanskje den bytter retning langs linja, kanskje den løper, kanskje den gjemmer seg litt...

    Leken er over når alle har funnet så mange poster som mulig før tiden er ute.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/revejakten/


    Hensikt

    Øve kartlesing og finne riktig detalj i terrenget.                         

                                           

    Beskrivelse

    Micro-orientering er en form for orientering der man skal finne ut hvilken post som er riktig. Det henger flere poster (blindposter) i nærheten av den posten som er riktig. Stempler man feil får man strafferunder. 

    Micro-o kan arrangeres som en form for stjerne-orientering. I stedet for en post henger det flere poster i nærheten av den riktige. Stempel på feil post medfører en kort strafferunde før deltagerne får kart med ny micr-o post. Har ikke instruktøren tilgang på et stemplingssystem, går det greit å ha en koder (bokstav eller tall) på postene som deltagerne må huske eller notere og vise til instruktøren.

    Forklaring til kartbilde: Eksempel på micr-o, stjerneorientering. Deltakeren skal stemple på den store postsirkelen, mens på de små sirklene henger det blindposter. Bare start og den store sirkelen med linjen i mellom er tegnet på kartet deltakeren har. Ved feilstempling må deltakeren løpe å ta på skoleveggen før instruktøren deler ut neste kart med ny post. Utdrag av kartet "Ullerål skole", utgitt av LF Hønefoss orientering 2002. synfaring Håkon Hultgreen.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/litt-ovede-micr-orientering/

    Hensikt

    En morsom øvelse for å øve opp kartlesingsferdighet og ha kartkontakt.                         

                                           

    Beskrivelse

    Aktiviteten foregår på et avgrenset område. 8-12 poster  tegnes inn på kartet og markeres med postnummer, i tillegg til mål/start. Øk antall poster dersom det er mer enn 20 deltakere. Deltagerne deles inn i lag bestående av to stykk. Hvert lag får hver sin ting (eks. en caps, nøkkelbånd, klype e.l.). 

    Hvert lag får oppgitt hvilket postnummer de starter med. Leken settes i gang med fellesstart hvor førstemann på hvert lag løper til hver sin førstepost, henger sin ting på posten. Så løper han/hun tilbake og avleverer kartet til sin makker. Makkeren løper ut til samme post og flytter lagets postmarkering (caps, klesklypa…) til neste post før han/hun returnerer til vekslingsfeltet. Slik fortsetter det hele løypa/alle postene gjennom. Man tar postene i nummerrekkefølge. Om det er 10 poster starter lag 8 med post 8 og fortsetter med post 9,10, 1,2, osv. til post 7. Tilslutt, når postmarkøren har vært hele veien rundt og er blitt brakt tilbake fra post 7, er laget ferdig med sin runde.

    I utgangspunktet er ikke postplasseringene markert i terrenget, men for å gjøre øvelsen noe enklere for nybegynnere eller barn kan postene gjerne være markert med en postskjerm. På den måten vet deltakeren at lagets postmarkering er plassert på nøyaktig sted i terrenget.

    Aktiviteten kan gjennomføres på et orienteringskart eller et kart over en fotballbane, se vedlegg.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/caps-stafett/

    Hensikt

    Lære seg orientering på en morsom og spennende måte. Varier vanskelighetsnivå etter målgruppen                      

                               

    Beskrivelse

    Poengjakten går ut på å samle så mange poeng som mulig på en bestemt tid.
    Deltakerne deles inn i ulike lag. Hvert lag får et kart og et poengkort. På kartet er det tegnet inn ulike poster som laget kan ta i valgfri rekkefølge. På hver post er det en oppgave laget må løse. Dette kan være både teoretiske og praktiske oppgaver. Laget får poeng etter hvor mange riktige svar de har på spørsmålene eller hvor godt de gjennomfører oppgavene. Etter at tiden er ute rettes spørsmålene og det lag som har mest poeng vinner.
       
    Forslag til teoretiske spørsmål:
    1) Spørsmål om karttegn. Kombinere rett foto med rett karttegn.
    2) Spørsmål om målestokk. Eks: Hvor langt er 100 m på kartet hvis målestokken er 1:10 000?
    3) Spørsmål om kompasset.
    4) Spørsmål om kartet. Eks. kombinere riktig flyfoto med riktig kartbilde. (Flyfoto finnes på www.guldesider.no / kart ).
    5) Spørsmål om orienteringskonkurranser/ utøvere osv.
       
    Praktiske oppgaver:
    1) Karttegnstafett med foto, alt. 2
    2) Kjeglestafett


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/for-alle-poengjakten/

    Hensikt

    Øve på kompassbruk                         

                                           

    Beskrivelse

    Lederen har på forhånd gjemt en "skatt" i nærheten. Deltakerne får instruksjoner enten muntlig av lederen eller skriftlig på et "skattekart". Beskjedene må angi startsted, antall skritt (skrittlengde må avklares på forhånd) og i hvilken retning deltakeren skal gå, nord/sør/øst/vest. Deltakeren bruker kompasset og forflytter seg etter instruksjonene. Hvem klarer å finne/komme nærmest skatten? Kan også utføres i par. Den ene gjemmer skatten og gir deretter muntlige instruksjoner helt til partneren er ved skatten. Aktiviteten bygger videre på leken "kompassmoro".


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/skattejakt-med-kompass/

    Hensikt

    Tørrtrening på kart kombinert med fysisk trening sammen med andre eller alene.

    Beskrivelse

    Del inn deltagerne i lag på 2 og 2. Del ut ett kart til hver av deltagerne med en påtegnet o-løype med veivalgstrekk. Målet med oppgaven er at deltagerne skal vurdere veivalg og tegne på hvor de ville løpt dersom de var i en konkurransesituasjon. Før de får lov til å tegne på veivalg må de løpe en runde. Denne bør ta om lag ett minutt. Deltaker 1 starter, mens deltaker 2 venter ved start/mål. Det viktige er at det i løpet av runden er markert en eller to korte strekninger der deltagerne får lov til å lese kart. Når de er ferdig med runden veksler de med lagkompisen ved å ta over pennen for så å tegne på hvor en ville løpt. Dette skal bestemmes når en er i «kartlesingssonen» på løperunden og får ikke endres i tegnefasen.

    Etterpå kan deltakerne/paret diskutere veivalg og o-taktikk.
    Bruk egnet kart og løype tilpasset deltakernes nivå.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/Finn-veivalg1/

    Hensikt

    Orienteringstrening på en spennende og morsom måte. Både fartsfylt og raske avgjørelser trenes. Egner seg fint til stafett trening     

                                           

    Beskrivelse

    Fellesstart og lik løype. På hver post henger det et antall klyper (ca 1/3 - 1/4 av totalt deltakere). De første  som kommer fram til posten tar en klype hver til det ikke er flere klyper igjen. De som har fått en klype må løpe en ekstra runde med en ekstra post som er markert på kartet. Denne posten bør være plassert slik at de som har fått klyper må ta en omvei til neste post på ca 20-50 sek. De som ikke fikk noe klype på post 1 løper direkte til post 2. Dette gjør at det er forskjellige personer som får klyper hver gang. Når alle kommer i mål teller man hvor mange klyper hver person har fått, og den med flest klyper vinner. Man kan lage ulike nivåer tilpasset nivået i gruppa.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/for-alle-klypelop/

    Hensikt

    Morsom øvelse for å trene opp evnen til å orientere kartet raskt med hyppige endringer av retning. Kan legges opp som en fartsfylt øvelse /intervall.                         

                                           

    Beskrivelse

    Benytt 9 kjegler/markører som settes opp i ett kvadrat med ca 10 meter mellom hver markør (evt. kortere avstand mellom markørene hvis øvelsen gjøres  i en gymsal). Sett opp flere baner. Det bør ikke være mer enn 5-6 deltakere pr bane.

    Deltakerne får et kart hver med en inntegnet løype. På kartet er det markert nord-piler. Alle deltakerne starter i midten (den midterste markøren). De kan gjerne ha samme kart. Hver deltaker får beskjed om i hvilken retning deres "nord" er. Så starter de å orientere seg gjennom løypa.  Tar de postene i riktig rekkefølge, så ender de opp på start tilslutt.

    La deltakerne få prøve en rolig runde først. Deretter kan man gjennomføre som en fartsfylt øvelse med fellesstart og førstemann ferdig.
    Eventuelt kan man arrangere med utslagsmetode der man har kvalifisering, semifinale og finale.   


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/magic-square/


    Hensikt

    En morsom øvelse for å øve opp kartlesingsferdighet og ha kartkontakt.                         

                                           

    Beskrivelse

    Aktiviteten foregår på et avgrenset område. 8-12 poster  tegnes inn på kartet og markeres med postnummer, i tillegg til mål/start. Øk antall poster dersom det er mer enn 20 deltakere. Deltagerne deles inn i lag bestående av to stykk. Hvert lag får hver sin ting (eks. en caps, nøkkelbånd, klype e.l.). 

    Hvert lag får oppgitt hvilket postnummer de starter med. Leken settes i gang med fellesstart hvor førstemann på hvert lag løper til hver sin førstepost, henger sin ting på posten. Så løper han/hun tilbake og avleverer kartet til sin makker. Makkeren løper ut til samme post og flytter lagets postmarkering (caps, klesklypa…) til neste post før han/hun returnerer til vekslingsfeltet. Slik fortsetter det hele løypa/alle postene gjennom. Man tar postene i nummerrekkefølge. Om det er 10 poster starter lag 8 med post 8 og fortsetter med post 9,10, 1,2, osv. til post 7. Tilslutt, når postmarkøren har vært hele veien rundt og er blitt brakt tilbake fra post 7, er laget ferdig med sin runde.

    I utgangspunktet er ikke postplasseringene markert i terrenget, men for å gjøre øvelsen noe enklere for nybegynnere eller barn kan postene gjerne være markert med en postskjerm. På den måten vet deltakeren at lagets postmarkering er plassert på nøyaktig sted i terrenget.

    Aktiviteten kan gjennomføres på et orienteringskart eller et kart over en fotballbane, se vedlegg.


    Mer detaljert beskrivelse:

    https://aktivitetsbanken.no/orientering/ovelser/caps-stafett/